Materiały dydaktyczne dla nauczycieli!

Znajdź materiały
Wydarzenia kalendarzowe
Temat
expand_less
Rosliny i zwierzęta
0
Zjawiska atmosferyczne
0
Muzyka, śpiew, taniec
0
Widz i aktor
0
Poznawanie siebie i otoczenia
0
Czynności samoobsługowe, higiena
0
Plastyka
0
Bezpieczeństwo
0

Pokaż więcej

arrow_drop_down
Rodzaj materiałów
expand_less
Wiersz
0
Scenariusz
0
Książka
0
Piosenka
0
Grupa wiekowa
expand_less
5-latki
0
4-latki
0
6-latki
0
3-latki
0
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci to jeden z kluczowych elementów wychowania. Emocje są naturalną częścią życia i ich zrozumienie od najmłodszych lat pomaga dzieciom lepiej radzić sobie z wyzwaniami, komunikować się oraz budować zdrowe relacje. Dlatego warto wprowadzać zajęcia w przedszkolach, które będą wspierały rozwój emocjonalny. Poniżej znajdziesz scenariusz do przedszkola, który zawiera ciekawe pomysły na zajęcia o emocjach.

Zajęcia o emocjach w przedszkolu

Dlaczego warto wprowadzać zajęcia o emocjach w przedszkolu? Przede wszystkim pomagają one dzieciom lepiej rozumieć własne uczucia i uczucia innych. Dzięki nim dzieci uczą się, jak nazywać emocje, jak wyrażać je w zdrowy sposób i jak reagować na różne sytuacje. Zajęcia takie wspierają także rozwój empatii, co jest kluczowym elementem budowania zdrowych relacji z rówieśnikami. Ucząc dzieci rozpoznawania emocji, dajemy im narzędzia do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz rozwiązywania konfliktów.

Podsumowując, zajęcia o emocjach to ważny element wychowania przedszkolnego, który wzmacnia inteligencję emocjonalną i kształtuje poczucie własnej wartości u dziecka.

Nasze emocje - scenariusz zajęć

Przykładowy scenariusz zajęć o emocjach:

  1. Czas trwania: 45 minut

  2. Materiały:

    • Karty z rysunkami przedstawiającymi różne emocje (radość, smutek, złość, strach, zaskoczenie)

    • Lustro

    • Kolorowe kartki papieru

    • Kredki, flamastry

    • Nagrania z odgłosami różnych emocji (np. śmiech, płacz, krzyk)

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie (10 minut):

    • Nauczycielka pokazuje dzieciom karty z emocjami i zadaje pytania: „Co widzicie?”, „Jak myślicie, co czuje ta osoba?”. Dzieci opisują uczucia i próbują odgadnąć, co dana emocja wyraża.

    • Następnie każdy z przedszkolaków podchodzi do lustra i próbuje przedstawić emocje mimiką twarzy. Pozostali zgadują, co to za emocja.

  2. Główna część (25 minut):

    • Dzieci siadają w kółku. Nauczycielka opowiada krótką historyjkę, w której różne postacie przeżywają różne emocje. Po każdej sytuacji dzieci odpowiadają, jak myślą, co czuje bohater, i dzielą się swoimi doświadczeniami, kiedy czuli się podobnie.

    • Następnie przedszkolaki dostają kolorowe kartki papieru i flamastry. Zadaniem każdego dziecka jest narysowanie swojej ulubionej emocji i opowiedzenie o niej reszcie grupy.

  3. Zakończenie (10 minut):

    • Nauczycielka włącza nagrania z odgłosami różnych emocji (np. śmiech, płacz, krzyk) i pyta dzieci: „Jak myślicie, co teraz słyszymy?”, „Co czują osoby na nagraniu?”.

    • Na koniec zajęć każde dziecko wybiera jedną emocję, którą chce podzielić się z grupą, i opowiada, dlaczego wybrało akurat ją.

Ciekawe zajęcia o emocjach

Poniżej znajdziesz kilka dodatkowych pomysłów na ciekawe zajęcia o emocjach w przedszkolu:

  1. Gra emocji: Przygotuj worek z kartkami, na których zapisane są różne emocje. Dzieci losują kartki, a następnie za pomocą pantomimy przedstawiają emocje, które wylosowały. Reszta grupy zgaduje, jaka to emocja.

  2. Balony emocji: Daj każdemu dziecku balon, na którym za pomocą flamastrów może narysować swoją ulubioną emocję. Potem dzieci mogą opowiedzieć, dlaczego wybrały właśnie te uczucia i co je wywołuje.

  3. Piosenka o emocjach: Nauczycielka śpiewa piosenkę, w której pojawiają się różne emocje, np. radość, smutek, złość. Dzieci mają za zadanie zareagować odpowiednią mimiką lub gestami na każdą z emocji, która pojawia się w tekście.

  4. Drzewo emocji: W sali przedszkolnej można zawiesić duże drzewo narysowane na papierze. Każde dziecko, gdy poczuje jakąś emocję w ciągu dnia, może przykleić na drzewie listek z nazwą tej emocji. Na koniec dnia analizujecie razem, które emocje pojawiały się najczęściej.

Taki scenariusz zajęć o emocjach pomoże dzieciom lepiej zrozumieć siebie i innych, a także sprawi, że nauka będzie dla nich radosnym i inspirującym doświadczeniem.

event_note
25.10.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, który w przedszkolu może być okazją do wspólnej zabawy i przygotowania wesołego przedstawienia. Krótkie, humorystyczne scenariusze z elementami świątecznej radości są idealne dla najmłodszych, ponieważ angażują dzieci i sprawiają, że czerpią przyjemność z występu. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji na krótki, ciekawy scenariusz na Boże Narodzenie w przedszkolu.

Boże Narodzenie: scenariusz przedstawienia na wesoło

Przygotowanie świątecznego przedstawienia na wesoło pozwoli dzieciom lepiej poczuć magię Świąt, a jednocześnie wprowadzi elementy humoru, które sprawią, że mali aktorzy i widzowie będą się świetnie bawić. Celem takiego scenariusza jest pokazanie tradycji bożonarodzeniowych w zabawnej formie, która angażuje dzieci i rozwija ich kreatywność.

Tytuł: „Świąteczne zamieszanie w fabryce Świętego Mikołaja”

Cele przedstawienia:

  • Wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój poprzez humor i wspólną zabawę.

  • Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i pracy zespołowej.

  • Nauka świątecznych piosenek i tradycji.

Postacie: Święty Mikołaj, Elfowie, Renifer, Pani Mikołajowa, Dzieci.

Przebieg przedstawienia:

  1. Wstęp – rozmowa w fabryce zabawek

    • Narrator opowiada o tym, że w fabryce Świętego Mikołaja trwa gorączkowe przygotowanie prezentów. Elfowie są bardzo zajęci i spieszą się, żeby zdążyć na czas.

    • Elf I: „Czy ktoś widział moją listę prezentów? Gdzieś mi zniknęła!”

    • Elf II: „A kto widział moje narzędzia? Ktoś mi chyba robi żarty!”

  2. Święty Mikołaj wkracza do akcji

    • Święty Mikołaj wchodzi do fabryki i zauważa, że wszyscy są zdezorientowani. Pyta, co się dzieje.

    • Święty Mikołaj: „Ho, ho, ho! Widzę, że mamy tutaj niezłe zamieszanie! Może trzeba zrobić przerwę na gorącą czekoladę?”

  3. Renifer wpada z nietypową wiadomością

    • Renifer wpada do fabryki i ogłasza, że ktoś podmienił wszystkie etykietki na prezentach i teraz nie wiadomo, co jest dla kogo.

    • Renifer: „Mikołaju, mamy problem! Na wszystkich prezentach są błędne etykiety! Ktoś wpisał 'dla renifera' na każdej paczce!”

  4. Zabawne próby naprawy sytuacji

    • Elfowie zaczynają przymierzać różne prezenty, aby sprawdzić, co jest w środku, co prowadzi do zabawnych sytuacji. Jeden Elf wkłada zbyt małe rękawiczki, a drugi próbuje jeździć na miniaturowej hulajnodze.

    • Elf I: „Te rękawiczki są na pewno dla kogoś z bardzo małymi rączkami... może dla myszki?”

    • Elf II: „Ta hulajnoga? Hm, wygląda na to, że jest dla małego kotka, a nie dla mnie!”

  5. Pani Mikołajowa ratuje sytuację

    • Pani Mikołajowa pojawia się z uśmiechem i mówi, że zna sposób, aby wszystko uporządkować. Prosi dzieci, żeby pomogły odczytać prawidłowe etykiety i posortować prezenty.

    • Pani Mikołajowa: „Drodzy Elfowie, wystarczy przeczytać dokładnie listy i wszystkie etykiety wrócą na swoje miejsca!”

  6. Wspólne kolędowanie i zakończenie

    • Po rozwiązaniu problemu wszyscy wspólnie śpiewają kolędę „Przybieżeli do Betlejem” oraz życzą sobie wesołych Świąt.

    • Święty Mikołaj: „Ho, ho, ho! Wszystko wróciło na swoje miejsce dzięki pomocy wspaniałych dzieci! Wesołych Świąt!”

Zakończenie:
Przedstawienie kończy się śpiewaniem świątecznej piosenki oraz wspólnym okrzykiem „Wesołych Świąt!”. Dzieci i postacie machają na pożegnanie, a narrator podsumowuje, że czasami nawet Święty Mikołaj potrzebuje pomocy.

To krótki, ciekawy scenariusz na Boże Narodzenie na wesoło, który angażuje dzieci, bawi i uczy jednocześnie.


Ciekawy scenariusz na Boże Narodzenie – przedszkole

Tytuł: „Zagubiona czapka Świętego Mikołaja”

Cele przedstawienia:

  • Rozwijanie kreatywności i umiejętności aktorskich u dzieci.

  • Wprowadzenie w atmosferę Świąt Bożego Narodzenia w przedszkolu.

  • Nauka współpracy w grupie i prezentowania swoich umiejętności.

Postacie: Święty Mikołaj, Elf, Bałwanek, Renifer, Dzieci, Choinka.

Przebieg przedstawienia:

  1. Wstęp

    • Narrator wprowadza dzieci w historię o Świętym Mikołaju, który przygotowuje się do Świąt. Jednak nagle okazuje się, że zgubił swoją czerwoną czapkę, bez której nie może rozdać prezentów.

  2. Święty Mikołaj szuka czapki

    • Mikołaj przeszukuje cały dom, ale nie może znaleźć swojej czapki. Prosi o pomoc Elfa, który podpowiada, że może czapka znajduje się na podwórku.

  3. Spotkanie z Bałwankiem

    • Na podwórku Mikołaj spotyka Bałwanka, który również nie widział czapki, ale chętnie pomaga jej szukać. Razem sprawdzają, czy czapka nie wisi na gałęziach choinki.

  4. Renifer wkracza do akcji

    • W poszukiwaniach bierze udział Renifer, który przynosi worek z prezentami i żartuje, że może czapka schowała się w jednym z nich.

  5. Rozwiązanie zagadki

    • Nagle jedno z Dzieci zauważa, że czapka była na głowie Świętego Mikołaja przez cały czas! Wszyscy się śmieją i gratulują Dziecku spostrzegawczości.

  6. Zakończenie – wspólne kolędowanie

    • Przedstawienie kończy się wspólnym śpiewaniem kolędy, np. „Przybieżeli do Betlejem”, oraz życzeniami wesołych Świąt dla wszystkich.

Tytuł: „Choinka, która nie chciała być udekorowana”

Cele przedstawienia:

  • Uwrażliwienie dzieci na wartość tradycji bożonarodzeniowych.

  • Zachęcanie do wspólnej zabawy i nauki piosenek świątecznych.

  • Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji.

Postacie: Choinka, Aniołek, Święty Mikołaj, Dzieci, Bałwanek, Gwiazdka.

Przebieg przedstawienia:

  1. Wprowadzenie do historii

    • Narrator opowiada o pewnej choince, która nie chciała być udekorowana, bo uważała, że jest wystarczająco piękna sama w sobie.

  2. Aniołek i Święty Mikołaj przekonują choinkę

    • Aniołek próbuje przekonać choinkę, że ozdoby dodają uroku i radości świętom. Święty Mikołaj tłumaczy, że wszystkie dzieci czekają, aby zobaczyć pięknie udekorowaną choinkę.

  3. Bałwanek i Dzieci dodają choinkę do świątecznego wystroju

    • Bałwanek wspólnie z dziećmi zaczyna śpiewać wesołą piosenkę o choince, co powoduje, że choinka zaczyna się zastanawiać nad zmianą decyzji.

  4. Zgoda choinki na dekorowanie

    • Po chwili namysłu choinka zgadza się na udekorowanie, pod warunkiem, że dzieci zrobią to z uśmiechem i radością. Wszyscy wspólnie wieszają ozdoby, a choinka wygląda pięknie.

  5. Wspólne kolędowanie i zakończenie

    • Przedstawienie kończy się śpiewaniem kolędy „Dzisiaj w Betlejem” oraz radosnym okrzykiem „Wesołych Świąt!”.

Krótki scenariusz na Boże Narodzenie

Tytuł: „Prezenty dla zwierzątek”

Cele przedstawienia:

  • Nauka empatii i dzielenia się z innymi.

  • Wprowadzenie dzieci w radosną atmosferę Świąt Bożego Narodzenia.

  • Przekazanie idei pomagania i dbania o zwierzęta.

Postacie: Dzieci, Zwierzątka (np. Zając, Wiewiórka, Ptaszek), Święty Mikołaj.

Przebieg przedstawienia:

  1. Rozpoczęcie – rozmowa o prezentach

    • Dzieci rozmawiają o tym, jakie prezenty chciałyby otrzymać. Jedno z dzieci zauważa, że zwierzątka w lesie też czekają na świąteczne niespodzianki.

  2. Przygotowanie paczek dla zwierząt

    • Dzieci wspólnie przygotowują paczki z jedzeniem dla leśnych zwierząt, a Święty Mikołaj pomaga im zapakować prezenty.

  3. Świąteczne rozdawanie prezentów

    • Dzieci wyruszają do lasu, gdzie spotykają Zwierzątka i wręczają im paczki. Zwierzęta cieszą się i dziękują za świąteczny gest.

  4. Wspólne śpiewanie kolędy

    • Przedstawienie kończy się radosnym śpiewem i życzeniami „Wesołych Świąt!” dla wszystkich.

Krótki, ciekawy scenariusz na Boże Narodzenie na wesoło może być wspaniałą formą świętowania, która rozweseli najmłodszych i pomoże im poczuć magię świątecznego czasu.

event_note
25.10.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Dzień Pluszowego Misia obchodzony jest 25 listopada i jest wyjątkową okazją do celebracji ulubionych maskotek dzieci. To święto jest doskonałą okazją do zorganizowania w przedszkolu zabaw i aktywności związanych z misiami, które wprowadzą najmłodszych w świat pluszowych przyjaciół. Dzięki odpowiednio zaplanowanemu scenariuszowi, Dzień Pluszowego Misia stanie się dla dzieci niezapomnianym przeżyciem.

Dzień pluszowego misia w przedszkolu – jak powinien wyglądać?

Organizacja Dnia Pluszowego Misia w przedszkolu powinna obejmować różnorodne aktywności, które pozwolą dzieciom na wesołą zabawę i rozwijanie kreatywności. Oto, jak można zaplanować ten dzień:

  • Zaproszenie dzieci do przyniesienia ulubionego misia: Zachęć dzieci, aby przyniosły do przedszkola swoje ulubione misie. Mogą to być zarówno pluszowe przytulanki, jak i inne zabawki przedstawiające misie.

  • Wspólne powitanie i wprowadzenie do tematu dnia: Wychowawca może opowiedzieć dzieciom o historii pluszowego misia oraz o tym, dlaczego jest to szczególne święto. Warto wspomnieć, że pierwsza maskotka powstała w 1902 roku.

  • Zabawy ruchowe: Można zorganizować zabawy takie jak „Stary niedźwiedź mocno śpi” czy „Misiowe tańce”, aby wprowadzić dzieci w wesoły nastrój.

  • Zajęcia plastyczne: Przygotowanie misiów z papieru, kolorowanie lub tworzenie kolaży z materiałów plastycznych.

  • Czytanie bajek o misiach: Wychowawca może przeczytać opowiadanie lub wierszyk o misiu, aby dzieci mogły dowiedzieć się czegoś więcej o swoich ulubionych bohaterach.

  • Konkursy i nagrody: Na koniec dnia można zorganizować konkurs na najładniejszego misia lub najciekawszą pracę plastyczną.

Dzień pluszowego misia w przedszkolu – scenariusz

Tytuł: „Misiowy Dzień Radości”

Cele główne:

  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności poprzez zajęcia artystyczne.

  • Kształtowanie postaw koleżeńskich oraz umiejętności wspólnej zabawy.

  • Przybliżenie dzieciom historii pluszowego misia i jego znaczenia.

Przebieg uroczystości:

  1. Powitanie

    • Wychowawca wita dzieci i zaprasza do wspólnej zabawy. Krótko opowiada o historii Dnia Pluszowego Misia.

  2. Prezentacja pluszaków

    • Dzieci kolejno pokazują swoje misie, opowiadają, jak się nazywają i dlaczego są ich ulubionymi maskotkami.

  3. Zabawa ruchowa – „Stary niedźwiedź mocno śpi”

    • Dzieci tańczą i bawią się, udając misie. Zabawa polega na powtarzaniu znanych rymowanek i naśladowaniu ruchów niedźwiedzia.

  4. Zajęcia plastyczne – tworzenie misiów z papieru

    • Dzieci wykonują prace plastyczne, takie jak rysowanie i wycinanie misiów z papieru. Można również zorganizować zajęcia z tworzenia kolaży lub maskotek z materiałów dostępnych w przedszkolu.

  5. Czytanie bajki o misiu

    • Wychowawca czyta dzieciom bajkę o Misiu Uszatku lub innym znanym misiu z literatury dziecięcej. Następnie rozmawia z dziećmi o przygodach bohatera.

  6. Misiowe tańce

    • Wspólne tańce przy dziecięcej muzyce tematycznej, np. „Jadą, jadą misie”. Dzieci naśladują ruchy misiów i bawią się w rytm muzyki.

  7. Konkurs na najładniejszego misia

    • Na koniec dnia można zorganizować konkurs na najładniejszego misia przyniesionego przez dzieci lub na najciekawszą pracę plastyczną. Wszyscy uczestnicy otrzymują małe upominki.

  8. Zakończenie i pożegnanie

    • Wychowawca podsumowuje dzień i dziękuje dzieciom za wspólną zabawę.

Dzień pluszowego misia w przedszkolu – wierszyki

Oto kilka przykładowych wierszyków, które można wykorzystać podczas Dnia Pluszowego Misia:

  1. „Miś”
    Miś pluszowy, miś kochany,
    Dziś przyjaciół ma nieznanych.
    Wszyscy razem tu się bawią,
    Radość z misiem dziś przestawią.

  2. „Nasz Miś”
    Jest tu z nami miś kudłaty,
    Ma futerko piękne, gładkie.
    Bawi się i skacze z nami,
    Bo to przyjaciel jest wspaniały.

  3. „Stary Niedźwiedź”
    Stary niedźwiedź mocno śpi,
    My się go nie boimy.
    Kiedy się obudzi,
    Wszyscy szybko uciekamy.

Organizacja Dnia Pluszowego Misia w przedszkolu to świetna okazja do zabawy, nauki i budowania relacji między dziećmi. Scenariusz można dowolnie modyfikować, dostosowując aktywności do grupy przedszkolnej, aby ten dzień był pełen uśmiechów i miłych wspomnień.

event_note
25.10.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Obchody 11 listopada w przedszkolu są okazją do uczczenia rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w sposób dostosowany do najmłodszych. To wyjątkowy moment na budowanie u dzieci poczucia przynależności narodowej i kształtowanie postaw patriotycznych poprzez zabawę, poezję i pieśni. Przygotowanie odpowiedniego scenariusza umożliwi stworzenie niezapomnianej uroczystości, która w przystępny sposób przybliży dzieciom historię naszego kraju.

Scenariusz na 11 listopada dla przedszkola – co powinien zawierać?

Organizując uroczystość z okazji 11 listopada, warto zadbać o różnorodne elementy, które wprowadzą dzieci w tematykę święta narodowego w sposób atrakcyjny i zrozumiały. Oto, co warto uwzględnić w scenariuszu:

  • Powitanie i wprowadzenie: Na początku uroczystości wychowawca lub prowadzący powinien powitać dzieci oraz krótko opowiedzieć o znaczeniu Święta Niepodległości. Warto wspomnieć, że jest to dzień, w którym obchodzimy odzyskanie przez Polskę wolności po wielu latach niewoli.

  • Hymn narodowy: Odśpiewanie „Mazurka Dąbrowskiego” z zachowaniem właściwej postawy to ważny element uroczystości, który pozwala dzieciom poczuć się częścią większej wspólnoty. Przed śpiewem warto omówić zasady, jak należy zachować się podczas wykonywania hymnu.

  • Poezja patriotyczna i pieśni: Włączenie do programu krótkich wierszy i pieśni patriotycznych pozwala dzieciom lepiej zrozumieć doniosłość święta. Można wybrać utwory takie jak „Rota” czy „Pieśń Legionów Polskich” (popularnie zwana „Mazurek Dąbrowskiego”) oraz prostsze wiersze, np. „Kto ty jesteś? Polak mały”.

  • Zabawy tematyczne: Warto wprowadzić gry i zabawy związane z symbolami narodowymi – np. układanie biało-czerwonych puzzli, kolorowanie flagi czy tworzenie orzełków z papieru. To doskonała forma nauki przez zabawę.

  • Projekcje filmowe lub slajdy: Jeśli istnieje taka możliwość, można pokazać krótki film animowany o historii Polski lub prezentację zdjęć przedstawiających ważne momenty historyczne.

  • Podziękowania i zakończenie: Na zakończenie warto podziękować dzieciom za udział i zaangażowanie, podkreślając, jak ważne jest, aby pamiętać o historii naszego kraju.

Fajny scenariusz na 11 listopada – przykład

Tytuł: „Nasza Ojczyzna Polska”

Cele główne:

  • Kształcenie postawy szacunku do historii naszego kraju i symboli narodowych.

  • Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania podczas uroczystości.

  • Ukazanie doniosłości momentu odzyskania niepodległości.

  • Uwrażliwienie na piękno poezji i pieśni patriotycznej.

  • Kształtowanie poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej.

  • Nauka śpiewania hymnu narodowego i zachowania odpowiedniej postawy.

Przebieg uroczystości:

  1. Powitanie

    • Wychowawca wita dzieci i wyjaśnia, dlaczego 11 listopada jest wyjątkowym dniem. Opowiada o odzyskaniu niepodległości przez Polskę i znaczeniu patriotyzmu.

  2. Odśpiewanie hymnu

    • Wszyscy uczestnicy wstają, ustawiając się w odpowiedniej pozycji. Wychowawca przypomina, jak należy zachowywać się podczas hymnu. Dzieci śpiewają „Mazurek Dąbrowskiego”.

  3. Prezentacja wierszy i pieśni patriotycznych

    • Grupa dzieci recytuje wiersz „Kto ty jesteś? Polak mały”.

    • Wspólne śpiewanie piosenek takich jak „Jestem Polakiem” czy „Rota”.

  4. Zabawa tematyczna – tworzenie flagi i godła

    • Dzieci wykonują prace plastyczne, np. kolorowanie flagi Polski lub składanie papierowych orzełków. Wychowawcy mogą opowiedzieć o znaczeniu barw narodowych i symboli.

  5. Krótki film animowany o historii Polski

    • Projekcja filmu przedstawiającego kluczowe momenty z historii Polski, dostosowanego do wieku dzieci. Po projekcji wychowawca wyjaśnia, co działo się w filmie, i odpowiada na pytania dzieci.

  6. Zakończenie uroczystości i podziękowanie

    • Wychowawca dziękuje dzieciom za udział w uroczystości, podkreślając, że pamięć o naszej historii i symbolach narodowych jest bardzo ważna.

Przygotowanie uroczystości na 11 listopada w przedszkolu to nie tylko okazja do uczczenia rocznicy, ale także świetny sposób na wprowadzenie najmłodszych w historię naszego kraju i kształtowanie postaw patriotycznych.

event_note
25.10.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Dzień Postaci z Bajek to wyjątkowe święto, które pozwala dzieciom i dorosłym na chwilę przenieść się do magicznego świata bajkowych bohaterów. W tym artykule przedstawiamy scenariusz pełen kreatywnych pomysłów, które ułatwią organizację tego wydarzenia w przedszkolu, szkole czy innym miejscu. Niezależnie od tego, czy planujesz zabawy, konkursy czy występy, dobrze przygotowany scenariusz sprawi, że Dzień Postaci z Bajek stanie się niezapomnianym przeżyciem. Wykorzystaj naszą propozycję, by uczynić ten dzień pełnym radości, fantazji i świetnej zabawy!

Scenariusz: Dzień Postaci z Bajek

Etap I – Przygotowania do wydarzenia

  1. Wybór terminu i zaproszenia dla dzieci
    Ustal datę Dnia Postaci z Bajek z odpowiednim wyprzedzeniem, aby dać wszystkim czas na przygotowanie strojów. Stwórz kolorowe zaproszenia dla dzieci, które można wręczyć im w przedszkolu lub szkole. Możesz również zaangażować rodziców, prosząc o pomoc w przygotowaniu kostiumów.

  2. Opracowanie scenariusza i materiałów dydaktycznych
    Stwórz szczegółowy plan zabaw i konkursów, który pozwoli na płynny przebieg dnia. Możesz opracować karty pracy związane z różnymi bajkami, na przykład labirynty, kolorowanki, czy rebusy. Postaraj się, aby każdy element dnia był dobrze zaplanowany i przemyślany.

  3. Dekoracje i przygotowanie sali
    Zorganizuj dekoracje, które zamienią salę w prawdziwą krainę baśni. Możesz użyć balonów, plakatów z postaciami z bajek, a także dużych rekwizytów, takich jak zamek z kartonów czy drzewa z papieru. Stwórz bajkowy klimat, który zachwyci dzieci od pierwszej chwili.

  4. Komunikacja z rodzicami
    Wyślij do rodziców informacje o wydarzeniu wraz z krótkimi wskazówkami dotyczącymi strojów. Możesz także załączyć notatkę, która wytłumaczy, jakie wartości niesie ze sobą ten dzień i dlaczego jest on ważny dla dzieci.

  5. Przygotowanie muzyki i sprzętu
    Zadbaj o odpowiednią oprawę muzyczną, wybierając piosenki z popularnych bajek, które będą towarzyszyć różnym aktywnościom. Sprawdź, czy sprzęt grający działa bez zarzutu, i upewnij się, że masz zapasowe płyty lub playlistę na wypadek niespodzianek.

  6. Przygotowanie przekąsek
    Zorganizuj prosty poczęstunek, który będzie nawiązywał do świata bajek, np. ciasteczka w kształcie zwierząt czy owocowe szaszłyki w kolorach tęczy. Ważne, aby przekąski były nie tylko smaczne, ale i estetycznie podane, wkomponowując się w magiczny charakter wydarzenia.


Etap II – Przebieg wydarzenia

  1. Oficjalne rozpoczęcie – bajkowa ceremonia
    Zaczynamy od powitania dzieci w uroczystym tonie. Wprowadź je w bajkową atmosferę, np. odczytując krótką bajkę lub legendę. Można również zorganizować krótką paradę, podczas której każde dziecko zaprezentuje swój strój, a inne dzieci zgadują, z jakiej bajki pochodzi.

  2. Quiz bajkowy: "Kto to powiedział?"
    Przygotuj zabawę polegającą na odgadywaniu cytatów z bajek. Czytaj zdania wypowiadane przez znane postacie, a dzieci muszą zgadnąć, kto to powiedział. Możesz podzielić uczestników na drużyny, aby wprowadzić element rywalizacji.

  3. Gra ruchowa: "Magiczne Królestwo"
    Dzieci wcielają się w różne postacie z bajek i poruszają się po sali na wzór ich zachowań. Na przykład udają, że lecą jak Aladyn na dywanie, wspinają się jak Tarzan po lianach, albo tańczą jak Bella z "Pięknej i Bestii". Na sygnał muzyki zmieniają postać, w którą się wcielają.

  4. Zabawa integracyjna: "Znajdź swojego bajkowego partnera"
    Na plecach każdego dziecka przyczep kartkę z imieniem postaci z bajki. Zadaniem dzieci jest znaleźć swojego bajkowego partnera (np. Tom i Jerry, Myszka Miki i Minnie) bez pytania wprost, kim są. Muszą zadawać pytania, które pomogą im zidentyfikować swoją postać.

  5. Warsztaty twórcze: "Mój własny bohater"
    Dzieci mają za zadanie stworzyć własną postać z bajki. Mogą rysować, malować, wycinać lub kleić różne materiały, aby zaprezentować swojego bohatera. Na koniec każde dziecko opowiada, jakie cechy ma jego postać i co ją wyróżnia.

  6. Zabawa ruchowa: "Tor przeszkód dla bohaterów"
    Stwórz magiczny tor przeszkód, który dzieci muszą pokonać jako ich ulubione postacie. Przeszkody mogą nawiązywać do różnych bajek – na przykład dzieci muszą przeskoczyć „rzekę krokodyli” (chusty na podłodze), przejść przez „mroczny las” (szarfy), czy wspiąć się na „zamek” (krzesła ustawione w szeregu).

  7. Poczęstunek: "Uczta na zamku"
    Po wszystkich zabawach dzieci siadają do wspólnej uczty. Na stole znajdą się przygotowane wcześniej przekąski i napoje, a wszystko będzie podane w kolorowych kubkach i talerzykach, aby podkreślić bajkowy charakter wydarzenia.

  8. Konkurs na najlepszy strój
    Na zakończenie wydarzenia przeprowadź konkurs na najbardziej kreatywny lub najlepiej wykonany strój. Jury, składające się z nauczycieli lub zaproszonych gości, wybierze kilku zwycięzców, którzy otrzymają drobne nagrody, np. książki lub pamiątkowe dyplomy.

  9. Dyskoteka: "Bal na królewskim zamku"
    Zamień salę w królewski zamek i zaproś dzieci do wspólnej zabawy tanecznej przy piosenkach z bajek. Pamiętaj, aby muzyka była dynamiczna i angażująca – tańce to idealny sposób na zakończenie pełnego emocji dnia.


Etap III – Podsumowanie i zakończenie dnia

  1. Podziękowanie i wręczenie pamiątek
    Na zakończenie wydarzenia podziękuj dzieciom za udział, wręcz każdemu drobny upominek – np. medal "Bohater Bajek" lub pamiątkowy dyplom za aktywne uczestnictwo.

  2. Zdjęcia pamiątkowe
    Zorganizuj krótką sesję zdjęciową, gdzie dzieci będą mogły zrobić zdjęcie w swoich strojach. Możesz także stworzyć kącik z bajkowymi rekwizytami, gdzie dzieci będą mogły pozować na tle zamku czy lasu z bajki.

  3. Pożegnanie i podsumowanie wydarzenia
    Na koniec wydarzenia podsumuj, co dzieci dowiedziały się tego dnia. Zachęć je do dalszego odkrywania świata bajek i czytania książek. Po pożegnaniu dzieci, wspólnie z opiekunami uprzątnij salę.


Ten unikalny scenariusz na Dzień Postaci z Bajek zapewni niezapomniane wrażenia, łącząc edukację z zabawą i magią. Dzieci będą miały okazję wcielić się w swoich ulubionych bohaterów, rozwijać kreatywność oraz współpracować w grupie.

event_note
25.10.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Zastanawiasz się, kiedy Twoje dziecko powinno zacząć swoją przygodę z przedszkolem? Wielu rodziców staje przed tym pytaniem, próbując znaleźć odpowiedź na temat wieku, od którego maluchy mogą iść do przedszkola, kiedy staje się to obowiązkowe i jakie są najlepsze praktyki w tej kwestii. W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i odpowiemy na pytania dotyczące tego, w jakim wieku idzie się do przedszkola oraz od jakiego wieku przedszkole jest obowiązkowe.


W jakim wieku idzie się do przedszkola?

Od ilu lat dziecko może zostać przyjęte do przedszkola? Przedszkola w Polsce są otwarte dla dzieci już w wieku 2,5 lat. Jednak najczęściej dzieci rozpoczynają edukację przedszkolną w wieku 3 lat.

W jakim wieku idzie się do przedszkola? - 2,5 roku czy 3 lata?

2,5 roku to najwcześniejszy wiek, w którym można zapisać dziecko do przedszkola. Jest to jednak bardziej wyjątek niż reguła, ponieważ nie każde dziecko w tym wieku jest gotowe na rozłąkę z rodzicami. Z kolei 3 lata to najczęstszy wiek rozpoczęcia edukacji przedszkolnej. Dzieci w tym wieku są już bardziej samodzielne, potrafią komunikować swoje potrzeby i zazwyczaj lepiej znoszą rozłąkę z rodzicami.


Kiedy dziecko idzie do przedszkola?

Kiedy zapisać dziecko do przedszkola? Decyzja o zapisaniu dziecka do przedszkola zależy od wielu czynników, takich jak gotowość emocjonalna malucha, potrzeby rodziny oraz dostępność miejsc w placówkach.

Kiedy dziecko idzie do przedszkola? Gotowość dziecka

Decyzja o wysłaniu dziecka do przedszkola powinna być podjęta nie tylko na podstawie wieku, ale przede wszystkim z uwzględnieniem jego indywidualnej gotowości. Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych efektów:

Samodzielność:

  • Czy dziecko potrafi samo zjeść posiłek?

  • Czy radzi sobie z podstawowymi czynnościami higienicznymi?

  • Czy umie samodzielnie się ubrać i rozebrać?

Komunikacja:

  • Czy dziecko potrafi wyrazić swoje potrzeby słowami?

  • Czy rozumie proste polecenia?

  • Czy potrafi poprosić o pomoc, gdy jej potrzebuje?

Umiejętności społeczne:

  • Czy dziecko interesuje się innymi dziećmi?

  • Czy potrafi bawić się w grupie?

  • Jak radzi sobie z rozłąką z rodzicami?

Koncentracja:

  • Czy dziecko potrafi skupić się na krótkich zadaniach?

  • Czy jest zainteresowane zajęciami edukacyjnymi?

Emocjonalność:

  • Jak dziecko radzi sobie z frustracją?

  • Czy potrafi regulować swoje emocje?

  • Jak reaguje na nowe sytuacje i otoczenie?

Wskazówki dla rodziców: kiedy zapisać dziecko do przedszkola?

Decyzja o zapisaniu dziecka do przedszkola to jeden z ważniejszych kroków w życiu malucha i jego rodziców. To nie tylko kwestia formalna, ale również emocjonalna, która może wywołać wiele pytań i wątpliwości. Dla wielu rodziców jest to moment pełen nadziei i oczekiwań, ale również obaw i niepewności. Oto kilka praktycznych wskazówek, które mogą pomóc w zdecydowaniu kiedy zapisać dziecko do przedszkola.

Obserwacja dziecka

Obserwacja dziecka w różnych sytuacjach jest kluczowym elementem, pomagającym podjąć decyzję, kiedy zapisać dziecko do przedszkola. Zwracaj uwagę na to, jak maluch radzi sobie zarówno w domu, jak i w grupie rówieśniczej. Obserwuj jego zachowanie podczas zabaw z innymi dziećmi – czy chętnie się angażuje, czy potrafi dzielić się zabawkami i jak reaguje na konflikty. Zwróć uwagę na to, jak dziecko reaguje na nowe sytuacje i nieznane osoby. Jeśli maluch jest w stanie nawiązywać kontakty i czuje się komfortowo w otoczeniu innych dzieci, może to być sygnał, że jest gotowe na przedszkole.

Konsultacja z pedagogiem

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do gotowości dziecka do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej, warto skonsultować się z pedagogiem lub psychologiem dziecięcym. Specjaliści ci mogą przeprowadzić odpowiednie testy i obserwacje, które pomogą ocenić rozwój dziecka oraz jego gotowość do podjęcia nowych wyzwań. Konsultacja z ekspertem może również dostarczyć cennych wskazówek i porad, jak wspierać dziecko w procesie adaptacji do przedszkola oraz kiedy zapisać dziecko do przedszkola.

Rozmowa z dzieckiem

Rozmowa z dzieckiem na temat przedszkola jest niezwykle istotna, aby przygotować je na nadchodzące zmiany. Opowiadaj dziecku, co się tam dzieje, jakie są zasady i jakie atrakcje czekają na nie w przedszkolu. Możesz mówić o tym, jak będą wyglądały jego dni, kto będzie się nim opiekował, jakie zabawy i zajęcia będą organizowane. Staraj się przedstawić przedszkole jako miejsce pełne zabawy, nowych przygód i możliwości nawiązania przyjaźni.

Spotkania adaptacyjne w przedszkolu

Bardzo pomocne mogą być wizyty w przedszkolu przed oficjalnym rozpoczęciem zajęć. Zabierz dziecko na spotkania adaptacyjne, gdzie będzie mogło poznać swoją przyszłą grupę i nauczycieli. Dzięki temu maluch będzie miał okazję oswoić się z nowym środowiskiem w towarzystwie rodzica, co zminimalizuje stres związany z pierwszym dniem w przedszkolu.


Od kiedy do przedszkola idzie się obowiązkowo?

Od kiedy idzie się do przedszkola obowiązkowo? Przepisy prawne

W Polsce obowiązek przedszkolny dotyczy dzieci 6-letnich. Oznacza to, że każde dziecko, które kończy 6 lat, musi realizować roczne przygotowanie przedszkolne przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej. Jest to niezwykle istotne, ponieważ to przygotowanie pomaga dzieciom w płynnej adaptacji do szkolnego środowiska, rozwija ich umiejętności społeczne, emocjonalne i poznawcze oraz przygotowuje je do nauki w szkole.

Obowiązkowe, roczne przygotowanie przedszkolne

Roczne przygotowanie przedszkolne zaczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. Program przygotowawczy jest tak skonstruowany, aby zapewnić dzieciom wszechstronny rozwój i przygotować je do wyzwań szkolnych. Po zakończeniu tego etapu, od września kolejnego roku, dziecko rozpoczyna naukę w szkole podstawowej, realizując obowiązek szkolny.

Wyjątki: kiedy dziecko nie musi iść obowiązkowo do przedszkola?

Odroczenie obowiązku szkolnego

Rodzice mogą ubiegać się o odroczenie obowiązku szkolnego, jeśli uważają, że ich dziecko nie jest jeszcze gotowe na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Decyzję o odroczeniu podejmuje dyrektor szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Opinia ta ocenia gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole i uwzględnia różne aspekty rozwoju malucha.

Wczesne rozpoczęcie edukacji

Dzieci, które wykazują szczególne zdolności i gotowość emocjonalną, mogą rozpocząć edukację szkolną wcześniej niż przewidują przepisy. Aby to było możliwe, rodzice muszą uzyskać zgodę poradni psychologiczno-pedagogicznej, która po przeprowadzeniu odpowiednich testów i obserwacji wyda opinię na temat gotowości dziecka do wcześniejszego rozpoczęcia nauki w szkole.

event_note
25.10.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Codzienność żłobka to nie tylko opieka nad maluszkami, ale także tworzenie ciepłego i bezpiecznego miejsca, w którym najmłodsi mogą rozwijać się i cieszyć. Panie pracujące w żłobkach wykonują niezwykle ważną i trudną pracę, pełną poświęcenia i troski. Jak wyrazić wdzięczność za ich trud? Jednym z najbardziej osobistych i wzruszających sposobów są podziękowania dla pań ze żłobka w formie wierszyków.


Przykłady wierszyków dla cioci ze żłobka

Jeśli szukasz inspiracji, aby wyrazić swoją wdzięczność w sposób szczególny, mamy dla Ciebie kilka pięknych propozycji. Każdy z poniższych wierszyków został stworzony z myślą o ciepłych i pełnych poświęcenia paniach pracujących w żłobkach. Zajrzyj do naszych przykładów, pozwól, by zainspirowały Cię do stworzenia własnych, unikalnych podziękowań dla pań ze żłobka. Wierszyki te są pełne serca, wdzięczności i uśmiechu – idealne, by podziękować za codzienny trud i troskę.

Wierszyk 1

"Droga Ciociu ze Żłobka, 

Każdego dnia dla nas opiekujesz się jak mama, 

Dziękujemy Ci z serca, wierszykiem tym z rana, 

Za uśmiech, ciepło, za opiekę wciąż oddaną.

Gdy rano wchodzimy, witają nas Twoje dłonie, 

Czujemy się bezpieczni, jak w matczynej obronie. 

Bawisz się z nami, czytasz bajki kolorowe, 

Pomagasz nam odkrywać świat, rzeczy nieznane nowe.

Uczysz nas cierpliwości, współczucia i miłości, 

Twoja obecność w żłobku to dar pełen czułości."

Wierszyk 2

“Każdy dzień w żłobku, Ciociu, to przygoda, 

Dzięki Tobie radość w naszych sercach się mnoży. 

Twoje serce złote, Twoje ręce troskliwe, 

Podziękować chcemy za te chwile ciepłe i szczęśliwe.”

Wierszyk 3

"Ciociu kochana, zawsze uśmiechnięta,
Twoje serce pełne miłości nas pamięta.
Dziękujemy za Twój trud i poświęcenie,
Twoja praca to dla nas wielkie błogosławienie."

Wierszyk 4

"Każdy dzień z Tobą to radości chwile,
Twoje ciepło, Ciociu, daje nam siłę.
Zawsze cierpliwa, zawsze pełna zrozumienia,
Twoja obecność przynosi nam ukojenie.

Dziękujemy z serca za Twoją opiekę,
Za każdy uśmiech, każdą pomocną rękę.
Wierszyk ten przesyłamy z ogromną czułością,
Wyrażając naszą wdzięczność z wielką radością.”

Wierszyk 5

"Ciociu nasza droga, Ty zawsze wiesz jak,
Ukochać, przytulić, pomóc w trudny czas.
Twoje serce ciepłe jak słoneczne promienie,
Dzięki Tobie każdy dzień jest jak marzenie."

Wierszyk 6

“Za Twoje dobre serce, Ciociu nasza miła, 

Dziś dziękujemy szczerze za każdą małą chwilę. 

Twoje ciepłe dłonie, Twój uśmiech promienny, 

Są dla nas jak skarb cenny.”


Podziękowania dla pań ze żłobka — Jak napisać wierszyki?

Pisząc podziękowania dla pań ze żłobka w formie wierszyków, warto skupić się na kilku kluczowych aspektach. Przede wszystkim, warto podkreślić ich nieocenioną rolę w życiu dzieci oraz rodziców. To dzięki nim najmłodsi czują się bezpieczni, kochani i wspierani w każdej sytuacji. Wierszyki dla cioci ze żłobka mogą nawiązywać do codziennych momentów spędzanych w żłobku, takich jak zabawy, nauka nowych umiejętności, czy chwile pocieszenia w trudnych momentach.

Kolejnym ważnym elementem wierszyków jest wyrażenie wdzięczności za indywidualne podejście do każdego dziecka. Panie w żłobku często mają niezwykłą umiejętność dostrzegania potrzeb każdego malucha i reagowania na nie z odpowiednią delikatnością i zrozumieniem. Można również podkreślić ich cierpliwość i wytrwałość, które są nieocenione w pracy z małymi dziećmi.

Warto również wspomnieć o tym, jak panie w żłobku wpływają na rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. To one uczą je pierwszych zasad współżycia w grupie, dzielenia się z innymi, a także pomagają w rozwijaniu samodzielności i pewności siebie. Wszystkie te aspekty mogą być pięknie oddane w formie wierszyka, który stanie się wyjątkowym podziękowaniem za ich codzienny trud.

Podsumowując, podziękowanie dla pań ze żłobka w formie wierszyków to wspaniały sposób na wyrażenie wdzięczności za ich nieocenioną pracę. Przekazując wierszyk, pokazujemy, że dostrzegamy i doceniamy wszystko, co robią dla naszych dzieci. Wierszyki mogą być krótkie lub długie, rymowane lub wolne, najważniejsze jest jednak, aby były szczere i pełne serca.

event_note
25.10.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Jasełka w przedszkolu to wyjątkowe wydarzenie, które na długo pozostaje w pamięci zarówno dzieci, jak i dorosłych. To czas, gdy mali aktorzy po raz pierwszy stają na scenie, by opowiedzieć historię narodzin Jezusa. Organizacja takiego przedstawienia może wydawać się nie lada wyzwaniem, ale z odpowiednim przygotowaniem i odrobiną kreatywności, może stać się niezapomnianym doświadczeniem dla wszystkich zaangażowanych. W tym artykule przedstawimy wam zarówno pomysły na scenariusz tradycyjnego przedstawienia, jak i na najbardziej kreatywne i nietypowe jasełka w przedszkolu.


Nietypowe jasełka w przedszkolu — Muzyczne jasełka

Muzyczne jasełka to innowacyjne podejście do tradycyjnej historii narodzin Jezusa, gdzie głównym środkiem wyrazu jest muzyka. Każda postać lub grupa postaci ma przypisany unikalny instrument lub styl muzyczny, tworząc razem bożonarodzeniową symfonię. Taka forma przedstawienia nie tylko angażuje dzieci w sposób twórczy, ale także rozwija ich wrażliwość muzyczną i umiejętności rytmiczne.

Muzyczne jasełka w przedszkolu — Opis postaci i ich instrumentów

Maryja — Kołysanka

  • Maryja śpiewa delikatną, kojącą kołysankę dla Dzieciątka Jezus.

  • Można wykorzystać znaną kolędę "Lulajże Jezuniu" lub stworzyć prostą, oryginalną melodię.

  • Dzieci mogą nauczyć się kołysać w rytm muzyki, trzymając lalki.

Józef — Gitara

  • Józef gra na gitarze, akompaniując Maryi.

  • Można użyć prostych akordów lub nawet plastikowej gitary-zabawki dla młodszych dzieci.

  • Starsze dzieci mogą nauczyć się podstawowego akordu lub prostego riffu.

Aniołki — Chór

  • Grupa aniołków tworzy chór, śpiewając radosne kolędy.

  • Mogą to być znane utwory jak "Gloria" lub "Anioł pasterzom mówił".

  • Dzieci uczą się śpiewu grupowego i harmonii.

Trzej Królowie — Różne instrumenty

Każdy z Trzech Króli gra na innym instrumencie, symbolizującym różne kultury: 

  • Kacper — Trąbka (może być zabawkowa) - reprezentuje fanfary królewskie

  • Melchior — Bęben (lub bębenek) - wprowadza element rytmiczny

  • Baltazar — Harfa (może być mała lira) - dodaje element melodyczny

Ta różnorodność instrumentów symbolizuje uniwersalność przesłania Bożego Narodzenia.

Pasterze — Proste instrumenty perkusyjne

Pasterze używają łatwych w obsłudze instrumentów jak:

  • Grzechotki

  • Trójkąty

  • Tamburyny

  • Kołatki

Gwiazda Betlejemska — Dzwonki lub cymbałki

  • Osoba grająca gwiazdę może używać dzwonków lub cymbałków.

  • Dźwięk pojawia się, gdy gwiazda prowadzi Trzech Króli.

Zwierzęta w stajence — Odgłosy zwierząt

  • Dzieci mogą naśladować odgłosy zwierząt w odpowiednich momentach.

Muzyczne jasełka w przedszkolu — Scenariusz

  1. Uwertura: Rozpoczęcie chórem aniołków, wprowadzenie tematu muzycznego.

  2. Podróż do Betlejem: Maryja i Józef "wędrują" przy akompaniamencie gitary.

  3. Scena w stajence: Kołysanka Maryi, połączona z odgłosami zwierząt.

  4. Przybycie pasterzy: Wprowadzenie prostych instrumentów perkusyjnych.

  5. Podróż Trzech Króli: Każdy król prezentuje swój instrument.

  6. Finał: Wspólne wykonanie radosnej kolędy przez wszystkie postacie.

Muzyczne jasełka w przedszkolu — Korzyści edukacyjne

  1. Rozwój umiejętności muzycznych: Dzieci uczą się rytmu, melodii i harmonii.

  2. Koordynacja ruchowa: Łączenie ruchu z muzyką poprawia motorykę.

  3. Praca zespołowa: Dzieci uczą się współpracy w grupie muzycznej.

  4. Różnorodność kulturowa: Wprowadzenie różnych stylów muzycznych i instrumentów z różnych stron świata.

  5. Ekspresja emocjonalna: Muzyka pomaga dzieciom wyrażać i rozumieć emocje.

  6. Pamięć i koncentracja: Nauka tekstów piosenek i sekwencji muzycznych rozwija te umiejętności.

Muzyczne jasełka w przedszkolu — przygotowania i próby

  1. Wybór lub tworzenie prostych melodii dla każdej postaci.

  2. Nauka podstawowych rytmów i melodii przez dzieci.

  3. Stopniowe łączenie poszczególnych elementów muzycznych.

  4. Regularne, krótkie próby, skupiające się na zabawie i eksperymentowaniu z dźwiękami.

  5. Angażowanie rodziców w przygotowanie prostych instrumentów lub kostiumów związanych z muzyką.

Muzyczne jasełka to nie tylko innowacyjne podejście do tradycyjnej historii, ale także wspaniała okazja do rozwijania talentów muzycznych dzieci, ich kreatywności i umiejętności pracy w grupie. Takie przedstawienie z pewnością zostanie zapamiętane zarówno przez małych wykonawców, jak i widzów.


Nietypowe jasełka w przedszkolu — Gdy klasyka spotyka fantazję

Połączenie tradycyjnej historii bożonarodzeniowej z elementami znanych bajek tworzy unikalne i fascynujące przedstawienie. Ta koncepcja pozwala dzieciom na kreatywne wyrażenie się poprzez znane im postacie, jednocześnie ucząc ważnych wartości związanych z Bożym Narodzeniem.

Bajkowe jasełka w przedszkolu — Scenariusz

  1. Początek podróży:

    • Maryja i Józef wyruszają w drogę do Betlejem.

    • Napotykają trudności — brak transportu i prowiantu.

  2. Spotkanie z Kopciuszkiem:

    • Kopciuszek spotyka Świętą Rodzinę i oferuje swoją magiczną karetę.

    • Dyskusja o potrzebie pomocy innym i dzieleniu się tym, co mamy.

  3. Czerwony Kapturek przychodzi z pomocą:

    • Czerwony Kapturek przynosi koszyk pełen jedzenia.

    • Rozmowa o trosce o innych i dzieleniu się posiłkiem.

  4. Przygotowanie schronienia:

    • Królewna Śnieżka i krasnoludki przygotowują stajenkę.

    • Lekcja o współpracy i tworzeniu przytulnego domu dla innych.

  5. Pinokio jako pasterz:

    • Pinokio zgłasza się na ochotnika do pilnowania owiec.

    • Nauka odpowiedzialności i troski o słabszych.

  6. Narodziny Jezusa:

    • W przygotowanej stajence rodzi się Dzieciątko.

    • Wszystkie bajkowe postacie zbierają się, by powitać nowo narodzonego.

  7. Finał i morał:

    • Postacie z bajek wspólnie świętują, pokazując jedność i radość.

    • Podkreślenie wartości pomocy, życzliwości i współpracy.

Bajkowe jasełka w przedszkolu — Elementy edukacyjne

  1. Nauka o różnorodności: Pokazanie, jak różne postacie mogą współpracować.

  2. Rozwój empatii: Dzieci uczą się rozumieć potrzeby innych i pomagać.

  3. Kreatywność: Łączenie znanych historii w nowy, oryginalny sposób.

  4. Wartości świąteczne: Podkreślenie istoty Bożego Narodzenia — miłości i troski o innych.

Bajkowe jasełka w przedszkolu — Przygotowania i realizacja

  1. Kostiumy: Połączenie tradycyjnych strojów bożonarodzeniowych z elementami bajkowymi.

  2. Scenografia: Stworzenie scenerii łączącej elementy Betlejem i bajkowego świata.

  3. Dialogi: Proste, ale znaczące rozmowy między postaciami, podkreślające wartości moralne.

  4. Muzyka: Połączenie tradycyjnych kolęd z piosenkami z bajek.

Takie nietypowe jasełka nie tylko bawią, ale także uczą, łącząc znane dzieciom elementy z ważnym przesłaniem świątecznym. To doskonały sposób na zaangażowanie dzieci w naukę o współpracy, empatii i radości dzielenia się z innymi.


Nietypowe jasełka w przedszkolu — Podróż przez czas

Połączenie tradycyjnej historii narodzin Jezusa z podróżą w czasie to innowacyjne podejście do jasełek w przedszkolu. Ten unikalny scenariusz nie tylko angażuje dzieci w fascynującą przygodę, ale także oferuje edukacyjną podróż przez różne epoki historyczne.

Jasełka przez wieki — Szczegółowy scenariusz

  1. Początek podróży:

    • Maryja i Józef wyruszają w drogę do Betlejem.

    • Niespodziewanie trafiają do magicznego portalu czasowego.

  2. Starożytny Egipt:

    • Święta Rodzina spotyka faraona i budowniczych piramid.

    • Uczą się o hieroglifach i starożytnych zwyczajach.

  3. Średniowieczna Europa:

    • Maryja i Józef trafiają na zamek.

    • Spotykają rycerza i damę dworu, którzy opowiadają o życiu w tamtych czasach.

  4. Renesans:

    • Odwiedzają pracownię Leonarda da Vinci.

    • Leonardo pokazuje im swoje wynalazki i obrazy.

  5. Era odkryć geograficznych:

    • Święta Rodzina znajduje się na statku Krzysztofa Kolumba.

    • Uczą się o odkrywaniu nowych lądów i nawigacji.

  6. Rewolucja przemysłowa:

    • Trafiają do fabryki z XIX wieku.

    • Poznają pierwsze maszyny parowe i zmiany, jakie przyniosły.

  7. Współczesność:

    • Maryja i Józef odwiedzają nowoczesne miasto.

    • Doświadczają technologii i szybkiego tempa życia.

  8. Przyszłość:

    • Spotykają astronautów i roboty.

    • Poznają wizje przyszłości i zaawansowaną technologię.

  9. Powrót do Betlejem:

    • Ostatecznie trafiają do tradycyjnej stajenki.

    • Jezus rodzi się, łącząc wszystkie epoki w jednym momencie.

Jasełka przez wieki — Elementy edukacyjne

  1. Historia: Dzieci uczą się o różnych epokach i ważnych wydarzeniach historycznych.

  2. Technologia: Poznają rozwój technologii na przestrzeni wieków.

  3. Kultura: Odkrywają różnorodność kulturową i zmiany społeczne.

  4. Geografia: Uczą się o różnych częściach świata i odkryciach geograficznych.

Jasełka przez wieki — Realizacja

  1. Kostiumy: Zróżnicowane stroje charakterystyczne dla każdej epoki.

  2. Scenografia: Prosta, ale zmienna - wykorzystanie projektorów lub łatwych do zmiany elementów dekoracji.

  3. Dialogi: Krótkie, informacyjne rozmowy Maryi i Józefa z postaciami z różnych epok.

  4. Efekty specjalne: Proste efekty dźwiękowe i świetlne do symulacji podróży w czasie.

Te nietypowe jasełka oferują dzieciom fascynującą podróż przez historię, łącząc naukę z zabawą. Pokazują, że przesłanie Bożego Narodzenia jest uniwersalne i ponadczasowe, niezależnie od epoki czy kultury. To doskonały sposób na rozbudzenie ciekawości historycznej i naukowej u przedszkolaków, jednocześnie przekazując tradycyjne wartości świąteczne.


Jasełka w przedszkolu — magiczna podróż wyobraźni

Tradycyjne jasełka to dopiero początek przygody! Dzięki przedstawionym pomysłom bożonarodzeniowa historia może przenieść nas w świat dźwięków, bajek i podróży w czasie. Muzyczne jasełka sprawią, że stajenka zabrzmi symfonią instrumentów. Bajkowe spotkanie Świętej Rodziny z Kopciuszkiem czy Czerwonym Kapturkiem pokaże uniwersalność dobra i pomocy. A podróż Maryi i Józefa przez epoki historyczne udowodni, że przesłanie Bożego Narodzenia jest ponadczasowe.

Te kreatywne podejścia do jasełek nie tylko bawią, ale też uczą i rozwijają talenty muzyczne, pobudzają wyobraźnię i poszerzają wiedzę historyczną. To więcej niż przedstawienie — to niezapomniana przygoda, która zostawi ślad w sercach i umysłach zarówno małych aktorów, jak i widzów.

Pamiętajmy, że w świecie przedszkolaków nie ma granic. Z odrobiną fantazji, stajenka może stać się sceną niezwykłych spotkań, muzycznym studiem czy wehikułem czasu. Niech więc tegoroczne jasełka będą początkiem magicznej podróży, która rozpali iskrę kreatywności w każdym dziecku!

event_note
25.10.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Dzień Rodziny POEM
Marchewkowe Pole
Wiersz
...

Kilka dni temu, 15 maja, obchodziliśmy Dzień Rodziny!

Zbliżają się niedługo bardzo ważne dla nas święta – Dzień Mamy, Dzień Dziecka, jak i Dzień Taty. To dla nas czas na dzielenie się uczuciami z naszymi najbliższymi. Planujemy zrobić rodzicom niespodziankę i nauczyć się wierszyka na pamięć!

Wiersz Jadwigi Koczanowskiej „

*Mama i tata”.

Mama i tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca,

oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato,

dzisiaj dziękować chcę Wam za to,

że mnie kochacie, że o mnie dbacie

i wszystkie psoty mi wybaczacie.

event_note
03.08.2022
attachment
1
perm_identity
Mateusz Kulesza
Scenariusz
...
Cele ogólne: uczestniczy w utworze muzycznym w charakterze twórcy muzyki
Cele operacyjne: - dziecko
- słyszy zmieniające się w utworze tempo i dynamikę,
- potrafi zilustrować ruchem słyszaną muzykę,
- umiejętnie współdziała w grupie
Metody: aktywizująca: aktywne słuchanie muzyki wg. Batii Strauss, drama
Formy: indywidualna, zespołowa
Środki dydaktyczne: nagranie utworu Pizzicato, apaszki, patyczki, kubeczki i gumki recepturki, materiały z warsztatów metodycznych: Aktywne słuchanie muzyki wg. Batii Strauss.

Przebieg:
1. Przywitanie piosenką: Wszyscy są witam was, rozpoczynać już czas, jestem ja jesteś ty, raz, dwa, trzy.
2. Opowiadanie nauczycielki będące wstępem do wysłuchania utworu muzycznego "Pizzicato"
Latem pojechałam na wycieczkę do dużego zamku, który znajdował się w malowniczej okolicy pod lasem. W trakcie długiego zwiedzania zaczęłam się trochę nudzić więc postanowiłam zobaczyć dokąd prowadzą kręte drewniane schody w zamku. Wchodziłam powoli a schody bardzo skrzypiał, po chwili doszłam do drzwi na poddaszu. Powoli otworzyłam drzwi a w środku było bardzo ciemno. Poszukałam więc latarki. Moim oczom ukazały się stare skrzynie, kufry a pod sufitem dużo pajęczyn. Pomyślał, że nic ciekawego, ale weszłam dalej .Wtedy pod moimi nogami przebiegły dwie małe myszki. Wystraszyłam się trochę, odskoczyłam na bok. Podniosłam latarkę ku górze i zobaczyłam małe, białe duszki bawiące się pod sufitem.
Czy chcecie zabawić się w duszki, które bawią się na strychu nocą?
3. "Duszki" - zabawa ruchowa z apaszkami przy utworze Pizzicato.
Zabawa ruchowa: wstęp – duszki skradają się na strych powolutku na paluszkach.
Część A – skradają się i straszą wzajemnie wypowiadając rytmicznie słowa: Hu-ha. Część B – taniec duszków, podskakiwanie, wirowanie.
4. Nauczycielka kontynuuje opowiadanie: Oprócz wesołych duszków znalazłam na poddaszu zamku kuferek w którym były patyczki i kubeczki z gumeczkami. Obejrzyjcie je sobie a za chwilę spróbujemy na nich zagrać.
5. Gra na instrumentach z podziałem na dwie grupy: jedna grupa gra na patyczkach a druga na kubeczkach a potem zamiana ról, tak aby każde dziecko zagrało na każdym instrumencie.
6. Pożegnanie i podziękowanie za wspólną zabawę.
event_note
22.06.2022
perm_identity
Ewa Wójcik